Kun under kriser

I denne bloggen skrevet i midten av oktober, påpekte jeg hvordan forholdet mellom utviklingen i norske aksjer og oljeprisen hadde skilt lag etter at kvantitative lettelser ble økt dramatisk for å redde verdensøkonomien.

Enkelte lesere fant forskjellen i utvikling så stor at jeg fikk spørsmål om det ikke ville lønne seg å selge norske aksjer short og samtidig kjøpe olje.

Riktignok var differansen i utvikling betydelig, men historisk har vi sett den større enn dette.

Dette har imidlertid kun skjedd i krisetider: Asia-krisen og Russland-krisen på slutten av nittitallet, samt under Finanskrisen i inneværende årtusen.

Dagens situasjon er at forholdet mellom norske aksjer og oljeprisen uttrykt i norske kroner begynner statistisk å bli strukket og er nå nær 2SD (to standardavvik) av observasjoner hvis vi måler innenfor dette årtusenet. Det er imidlertid fortsatt noe igjen til de historiske toppnivåer.

Aksjemarkedene generelt og Japan spesielt, har i tillegg nettopp fått uventet drahjelp fra Bank Of Japan’s beslutning om å øke sine kvantitative lettelser med svimlende 60%. Dette tiltaket ble videre forsterket i går av ECB-sjef, Mario Draghi, som nok en gang uttrykte sin villighet (og desperasjon) til å komme den europeiske økonomien til unnsetning «med alle midler».

De nevnte tiltakene har ikke uventet ytterligere økt forskjellen mellom norske aksjer og prisen på olje uttrykt i norske kroner. Det er derfor mulig vi vil se toppnivået fra finanskrisen før den foreslåtte strategien oppnår høy nok sannsynlighet for gevinst.
osebxoil

3 kommentarer to “Kun under kriser”

  1. Trader sier:

    Nettopp.. og da er vi ved sakens kjerne, nemlig hvordan man bør agere på råd fra slike, nemlig tenke og vurdere selv.

    Det er jo en grunn til at analytikere og progmosemakere er nettopp i sine jobber, og ikke investorer på fulltid for egen regning og risiko.

  2. Peter Warren sier:

    Godt observert Morten.

    Jeg tror svaret ligger i at analytikere og prognosemakere stadig tilpasser sine argumenter til historien. Alle som driver salg forteller at man må ha en «story» å fortelle. Om denne er sann eller representerer virkeligheten er uvensentlig.

    Man blir ikke bedømt på sannhetsinnhold eller om prognosen treffer, men på salgstallene.

    /Peter

  3. Morten H sier:

    «Man unngår gjerne å snakke om faktorer som ikke passer til oppgaven og oppgaven har vært å få investorene til å kjøpe aksjer.»

    I sammenheng med det sitatet ditt der, så har jeg de siste 2 mnd. lagt merke til de ulike aktørenes kommentarer til oljeprisfallet.

    Det morsomme er at i starten var det mest mulig krisemaksimering om hvilken negativ snøballeffekt dette ville gi på all økonomisk vekst.

    Uken etterpå var fokuset på at dette ville gi en sårt trengt «boost» til euroområdet, kina, etc.

    Hehe, hva er fasit?