Flysikkerhet

Amerikanske sikkerhetseksperters refleksreaksjon etter det mislykkede attentatet mot Delta 003 fra Amsterdam til Detroit, er å forby toalettbesøk mindre enn 1 time før landing samt å fjerne det elektroniske kartet som forteller passasjerer hvor de befinner seg på ruten. (Widerøe passasjerer blir med andre ord ikke nevneverdig berørt).

Andre trinn i dette programmet blir at alle passasjerer blir nødt til å levere fra seg armbåndsur ved ombordstigning og at blendingsgardinene på vinduene må være trukket ned så lenge flyet er i bevegelse.

Måltidene i business- og førsteklasse skal deretter serveres tilfeldig i forhold til tidspunktet på døgnet (frokost kan gjerne serveres tidlig på kvelden etc). Økonomiklasse vil derimot ikke bli belastet med sistnevnte tiltak idet det er umulig å smake eller se forskjell på måltidene som serveres i den seksjonen av flyet. 

Med de nye check in-tidene er det beregnet at man på ruten London – New York fortsatt vil kunne spare nesten 90 minutter på å fly kontra å ta sjøveien ombord på Queen Mary II. Dette til tross for at sistnevnte går fra Southampton og må runde noen nes sørvest på de britiske øyer før en direkte kurs over Atlanterhavet kan settes.

Nedenstående illustrasjon er en karikaturtegners reaksjon på amerikanske myndigheters forrige tiltak, nemlig å la piloter bære våpen.

 

GoodShot



Hvis du ønsker å bli oppdatert hver gang det legges ut et nytt innlegg, kan du legge inn eposten din her.

Share


  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS

3 kommentarer to “Flysikkerhet”

  1. Bjørn sier:

    Det hadde vært interessant om vi skulle bruke samme løsninger innenfor andre befordringsmidler. Tenk deg at du skal til byen en dag med t-banen og måtte igjennom samme prosedyrer. Det er ikke lenge før aksjonistene ser at det er like interessante mål med betydelig lavere risiko for oppdagelse…. Skal vi da svare med tilsvarende tiltak som brukes i luften ville kost i forhold til passasjerkilometer bli et morsomt regnestykke.
    Hvordan skal man klare å kontrollere the Proles…..

  2. Peter Warren sier:

    Hei Erik! Jeg fulgte en debatt fra tredemøllen om denne siste hendelsen på CNN. Det satt fem eksperter i panelet og ingen av dem kom inn på mulige årsaker til at situasjonen er som den er. For ett år siden ble krigen i Gaza knapt viet oppmerksomhet i amerikanske media. Slike filter gjør at man aldri kommer til roten av problemet. /Peter

  3. erik røys sier:

    Man kan finkjemme alle før avgang,kle folk nakne,finkjemme klær,ta røntgen.Teknologien vil nok kunne lage bomber slukt ned innvortes som ikke kan oppdages av røntgen etterhvert,Hva gjør man da?Kanskje skulle man heller se på årsakene til at enkelte ønsker å sprenge fly i luften som ren terror?Det er desperate mennesker som gjør dette,ikke nødvendigvis på egne vegne,men på vegne av rase,nasjon,venner.Fellestrekk for disse er som regel fattigdom kombinert med ulike overgrep fra andre lands militærvesen ofte USA.
    Jeg har forståelse for at en palestinsk far eller bror som har mistet sitt barn/søster tyr til terror etter Israels nedslakting av sivile i GAZA for
    et år siden.Uten at jeg støtter terror som virkemiddel.Denne siden hører også med til ditt innlegg,Peter.